Sunday, October 21, 2012

Sluttinnlegg på BLOG POST NR.1




Først og fremst må jeg si at det var veldig kjekt å lese tilbakemeldingene fra mine medstudenter på blogginnlegget mitt!  Jeg synes de gav meg noen kjempe gode konkrete forbedringspunkter, takk for det!  Jeg må innrømme jeg synes det var vanskeligere å kommentere de andres blogger enn jeg hadde forventet.

Jeg er enig i kommentaren hvor det ble påpekt at jeg ikke har gitt gode nok forklaringer og eksempler av assimilasjon og akkomodasjon i blogginnlegget.  Ifølge Piaget assimilerer (samler) vi informasjon og hendelser i vårt indre kartleggings system (skjema). Ny informasjon eller hendelser som ikke passer inn i et allerede eksisterende system må vi akkomodere (omstrukturere) på eksisterende system (skjema).  Det er under omstrukturerings prosessen vi faktisk lærer sier Piaget.  
Et eksempel på dette fra min leire undervisning er at elevene akkomoderte informasjon da laget hodeskaller for første gang.  De visste hva en hodeskalle var fra sitt eksisterende skjema, men utvidet sin forståelse da de gjenskapte den i leire.  Året etter assimilerte de i forhold til materialbruk og forståelsen av skallen. Oppgaven bygget videre på eksisterende kunnskap og de akkomoderte  når de bygget videre på bysten ved å skape skuldre, nese, hår og ansiktsuttrykk.

Et annet filosofisk spørsmål som dukket opp da jeg leste tekstene til mine medstudenter var syn på Vygotskys læring.  Vygotsky  mener at læring ikke skjer før barnet får språk. Betyr det da at all læring fra fødsel til språkforståelsen er opprettet bare er sansemotoriske reflekser?  For meg virker det litt rart.  Jeg blir veldig fristet til å lese videre om Vygostsky for å komme til bunns i dette.

I forhold til hvorfor jeg valgte Piaget har jeg ingen god forklaring.  Jeg ble tipset av en venninne om at hun likte hans teorier. Dette påvirket mitt valg.  Jeg skulle ønske jeg kunne komme med et mer reflektert svar.  


No comments:

Post a Comment