Først og fremst må jeg si at det var veldig kjekt å lese
tilbakemeldingene fra mine medstudenter på blogginnlegget mitt! Jeg synes de gav meg noen kjempe gode
konkrete forbedringspunkter, takk for det!
Jeg må innrømme jeg synes det var vanskeligere å kommentere de andres
blogger enn jeg hadde forventet.
Jeg er enig i kommentaren hvor det ble påpekt at jeg ikke
har gitt gode nok forklaringer og eksempler av assimilasjon og akkomodasjon i
blogginnlegget. Ifølge Piaget
assimilerer (samler) vi informasjon og hendelser i vårt indre kartleggings
system (skjema). Ny informasjon eller hendelser som ikke passer inn i et
allerede eksisterende system må vi akkomodere (omstrukturere) på eksisterende system
(skjema). Det er under omstrukturerings
prosessen vi faktisk lærer sier Piaget.
Et eksempel på dette fra min leire undervisning er at
elevene akkomoderte informasjon da laget hodeskaller for første gang. De visste hva en hodeskalle var fra sitt
eksisterende skjema, men utvidet sin forståelse da de gjenskapte den i
leire. Året etter assimilerte de i
forhold til materialbruk og forståelsen av skallen. Oppgaven bygget videre på
eksisterende kunnskap og de akkomoderte
når de bygget videre på bysten ved å skape skuldre, nese, hår og
ansiktsuttrykk.
Et annet filosofisk spørsmål som dukket opp da jeg leste
tekstene til mine medstudenter var syn på Vygotskys læring. Vygotsky mener at læring ikke skjer før barnet får
språk. Betyr det da at all læring fra fødsel til språkforståelsen er opprettet bare
er sansemotoriske reflekser? For meg
virker det litt rart. Jeg blir veldig
fristet til å lese videre om Vygostsky for å komme til bunns i dette.
I forhold til hvorfor jeg valgte Piaget har jeg ingen god
forklaring. Jeg ble tipset av en
venninne om at hun likte hans teorier. Dette påvirket mitt valg. Jeg skulle ønske jeg kunne komme med et mer reflektert
svar.
No comments:
Post a Comment