Innledning
I denne oppgaven skal jeg gjør greie for hovedinnholdet i
synet på læring og motivasjonteoriene en av de sentrale teoretikere og drøfte
hvilke konsekvenser det synet kan få i min undervisning som kunst og
håndverkslærer. Jeg har valgt å skrive
om Jean Piaget helt tilfeldig og ønsker å bli bevisst på hvordan hans
læringssyn passer inn i min undervisning.
Kognitiv-Konstruktivistiske
Perspektiv om Utvikling
Piaget født i Sveits (1896- 1980) er i dag kjent best for
hans kognitivt-konstruktivistiske perspektiv som omhandler barnets
intellektuelle utvikling og hvordan den endrer karater fra fødsel til voksen
alder (Imsen, 2005 s. 228). Det er
denne indre representasjonen som er en vesentlig komponent for Piaget. Denne indre kartleggingen og bevisstgjøringen
av kunnskap kalles for ”skjema”. Vi som
mennesker opplever verden rundt oss gjennom utforskning og handlinger hvor
erfaringer blir lagret i et indre handlingsmønster. Dette danner et personlig indre skjema som
fungerer som en basis kunnskap for et barn å bygge videre på. Etter hvert som vi vokser til og tilegner oss
nye erfaringer og handlinger utvides våre skjema.
Problemet oppstår når vi som barn opplever noe som ikke
passer inn i et eksisterende skjema. Hva
skjer da? Det er hva Piaget kaller
læringsprosessen. Vi er født med et enkelt
skjema. Vår sugerefleks starter en
ubevisst motivasjon der vi ønsker å suge på fingrene som igjen gjør at vi blir
bevisste på våre hender (Imsen, 2005 s. 231).
Med alder og erfaringer utvider vi skjemaene våre gradvis fra
automatiske handlinger, altså ubevisste handlinger til bevisste kognitive
handlinger. Vi er avhengig av ytre stimulering
som stadig utfordrer våre skjemaer til å utvide og omorganisere seg. Slik
tilpasses de til ny informasjon. Piaget mener at vi lever i et samspill med
våre omgivelser som kan forstås gjennom assimilasjon og akkomodasjon. Vi assimilerer informasjon og erfaringer i
våre personlige skjema og omstrukturerer disse skjemaene ettersom vi blir eldre
for å tilpasses ny informasjon. Det vil og så utvides til mer detaljerte og
differensierte nyanser av allerede tilegnet kunnskap (Solerød, 2005 s. 237)
Kunstlæreren som Formidler
Konstruktivistene sier at kunnskap er noe som det enkelte
menneske bygger opp gjennom sine erfaringer og at det fører til at vi bedre kan
forstå den verden vi lever i. Som kunst
og håndverks lærer med utgangspunkt i skulptur er dette en teori som er lett
for meg å forstå og visualisere. Kunstlæreren
skal ikke bare formidle design, form og estetikk, men også være litt ingeniør
og arkitekt. Det nytter ikke å bygge en
skulptur uten at den kan holde seg oppreist.
På Steinerskolen hvor jeg underviser, har vi en oppgave i modellering
for 10 klasse. Der skal elevene
modellere et menneske hodeskalle i leire.
De skal gjennom materialet kunne utforske oppbygningen av skjelett hode
og få en opplevelse av form men ikke minst hvordan man skal forholde seg til
materialet for at det ikke skalle kollapse. Dette kan være en vanskelig prosess for mange
elever som ikke har arbeidet med leire før. De får utfordringer i forhold til
hvordan de skal bygge den opp slik at skallen er bærekraftig. Eleven skal ikke bare forholde seg til
materialets fysiske begrensninger, men også kunne se og gjengi hodeskalle
formen på en troverdig måte. Året etter,
får de sammen elevene en ny modellerings oppgave. De skal modellere et mennesket byste. På grunn av elevenes erfaring fra tidligere
oppgave er dette mye lettere å gjennomføre til tross for at oppgaven i seg selv
er vanskeligere. Klassen har allerede
hatt erfaring med leire som et materiale og får en bevissthet om dens karakter
og ikke minst tyngde. De har og også en
gjennomgående forståelse av hodeskallens form.
Dette er et glimrende utgangspunkt for at eleven skal kunne gjenskape en
byste med troverdig hodeform.
Er man så heldig at man har samme elevene i flere fag kan
man utdype, eller akkomodere elevene sine skjema med tverrfaglig påfyll. Som kunstlærer kan jeg tegne menneskets
skjellet parallelt med min modellerings oppgave slik at eleven oppdager nye
sider som man kanskje ikke ser i samspill med leire utformingen. Det å tegne er også en helt annen fysisk og
mental prosess der man skal gjengi noe som er tredimensjonalt på et to
dimensjonalt plan. Dette i seg selv gir
en helt annen innsikt i formens karakter.
Å samarbeide med klassens andre faglærere om skjellet kan også være en
styrke. Eleven får en gjennomgående
forståelse av at skjelettet ikke bare er en form, men også et levende
styreapparat for kroppen som en helhet.
En bevissthet om hva skallen huser, beskytter og hvordan det virker blir
konkretisert og kunnskapen blir bygget opp i faser nettopp som skulpturen i leire. Den aktive, personlige konstruksjons prosess
der kunnskap må erobres ved egen kraft gjennom egne erfaringer var med på å
skape kritiske mennesker (Imsen, 2005 s. 242).
Utviklingsstadiene
Bevisstheten om kunnskap i forskjellige faser i livet er
også et viktig element i Piagets teori.
Den første fasen fra ca. 0 – 2 år er det sensomotoriske stadiet, altså
der våre sanser skapte et behov for utforskningen av verden. Dette er etterfulgt av det preoperasjonelle
stadiet som varer fra ca. 2 til 7 år.
Her blir våre praktiske erfaringer lagret på det mentale plan. Barn i denne alder utvikler også språk men
Piaget sier at det er forståelsen som kommer først, så kommer språket (Imsen,
2005 s. 237). Videre skjer den konkret-operasjonelle perioden fra ca. 7-11 år
og den formal-operasjonelle perioden.
Disse livs faser er essensielle i hvilken informasjon og utfordring
barnet blir utsatt for i løpet av sin skolegang. I malingstimen for mine yngste elever kan jeg
bevisst legge frem kun de tre elementære fargene. Dette er fordi jeg vil at elevene skal kunne
leke seg med de tre fargene for å forstå at alle regnbuens farger kan lages ut
ifra de tre fargene. Hadde jeg lagt frem
et bredt spektrum av farger fra starten av undervisningen ville ikke barna fått
samme innsikt i fargens grunnleggende samspill da de ikke har evnen til å tenke
abstrakt. Etter som jeg ser at elevene
mestrer det å blande frem variasjoner av oransje, grønn, lilla og brun kan jeg
begynne å introdusere andre farger. Da
vet jeg som lærer at eleven har en grunnleggende forståelse av
fargedannelse. Hadde jeg lagt frem lilla
og brun fra starten av ville de ikke hatt den abstrakte bevisstheten å forstå
hvordan fargen ble til. Ved å legge opp
undervisningen etter elevens nivå kan jeg oppnå en læring som vil kunne gi
barnet muligheter til å senere forstå hvordan lilla fargen blir til.
Konklusjon
Det å bli mer bevisst på Piagets læringssyn har gitt meg mer
innsikt på en egen undervisning. Min
erfaring fra Steinerskolen har jeg ikke tenkt på i forhold til andre
teoretikere en Rudolf Steiner. Jeg ser
at det er noen likhets trekk i forhold til å bygge på kunnskap gjennom
aktivitetspedagogikken, men også det å skape den indre motivasjonen for
kunnskapen og nysgjerrigheten som finnes i et kritisk menneske. Det å tilpasse lærestoffet til elevens nivå
er noe som jeg kjenner godt igjen gjennom min praksis. Med et nytt perspektiv og erfaring ser jeg at
Piagets læringssyn er en bred og godt brukt pedagogikk som fremmer læring.
Litteraturliste
Imsen,
G. (2005). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Det er fint å se hvordan du får med praktiske eksempler på hvordan Piaget sin teori viser seg i læringen hos dine elever. Eksemplet med hodeskallen viser hvordan eleven gjennom personlig erfaring ved å jobbe med liren utvider sine skjema på dette området. Når så elven i neste omgang får en vanskeligere oppgave har eleven mulighet til å bruke tidligere erfaring inn i denne nye oppgaven.
ReplyDeleteJeg liker at du viser at det skjer læring på tvers av fagene. Læring har jo ikke begrensning til bare å måtte være hentet fra ett fag, så her viser du at de kognitive strukturene ikke er låst til ett fag, men at det er en styrke å utnytte flere.
Oppgaven kunne blitt enda bedre hvis du i presentasjonen hadde klart å vise mer konkret hvordan Piaget mener læring skjer. Du introduserer og bruker begreper som assimilasjon og akkomodasjon men jeg savner en beskrivelse av begrepene, spesielt det sistnevnt.